torsdag 2 april 2009

Häng med på en vandring på det döende Södermalm!

På lördag är det premiär med en vandring på Söder - Kring Katarina kyrka. Jag har väl traskat runt där på Söder nu med mina vandringar i över 10 år (turen Söders Höjder fyller nog 11 år i år). Mycket har hänt och alla ändringar känns väl inte direkt upphetsande av det som kommit. Framför allt har alla omvandlingar från hyresrätt till bostadsrätt satt sina spår. Roliga originella människor av stor blandning har bytts ut mot strömlinjeformade medelklassmänniskor (ett litet hopp i mörkret finner ni här).

På sina håll gläds man åt att "trendiga" caféer och välkända modebutiker slagit upp sina portar. Därtill kommer uttryck som "Sofo". Lanserat för ca fyra år sedan och nu ett väletablerat namn hos den som kan "sitt" Söder. Man ska även dra åt sig öronen när människor från mer väletablerade stadsdelar drar sig mot en gammal arbetarstadsdel - då har själva området dött. I Göteborg finns tex det gamla Haga. Dit "kan man numer gå och äta" sade en dam från Fiskebäck häromsistens, vilket för min del vara lika med döden för stadsdelen - pricket över i:et s.a.s.

Haga är en kullis. Södermalm likaså. Tyvärr.

Götgatan är ett slående exempel. För några år sedan en mycket blandad och intressant gata vad gäller butiker och krogar. Går man puckeln i dag ser det ut som vilken förortsgalleria som helst (med undantaget Söderbokhandeln). Att många ser det som en intressant gata i dag säger lite om vad vi lever i för tid. Man inväntar snart att någon götgatshistorielös människa skriver en roman om gatan som tappat sin historia *s*.

Men häng gärna med på en vandring kring Katarina. Jag kan inte garantera att vi slipper någon inflyttad Östermalmare som går med en poesibok och läser högt men jag berättar gärna om det gamla Södermalm som på 10 år ändrats grundligt.

Däremot kan jag tipsa om ett stänk av det gamla trevliga Södermalm: Giffis på Hornsgatan 67. Ett av stadens trevligaste fik (och jag säger det direkt här, det lär inte hamna i någon koncepttidning med tillnamn "trendigt", vilket är själva poängen). Jag tror faktiskt inte att det serveras "latte" där ...

Det sägs att man idag söker det originella - jag är tveksam. Ängsligt följer de flesta en och samma snitslade bana. Men Giffis har trevligt klientel och jag är glad att jag hann träffa ett antal gamla söderbor och hört deras berättelser.

Inga kommentarer: