tisdag 21 september 2010

$ 29:00

Högst märkligt ... satt i en busskur och lyssnade på Tom Waits, närmast Yttersta Tvärgränd, när flera högst originella figurer inom en kort tidsrymd passerade mitt bokläsande jag. En större dam slog sig ner på samma bänk och rullade en cigg och frågade om det var fullständigt ok att röka knastret, "absolut" sa jag, i samma stund klev en ytterst märklig figur fram ur tomma intet, ja han bara stod där, mitt i busskuren och frågade den breda stora rökande damen (.... och hon blev på något märkligt sätt bara större ju längre tiden s.a.s. gick) något - jag lyssnade fortfarande på T.Waits och var därvid ur verkligheten - som jag inte kunde höra .... Men karaktären, ja, karaktären var utplockad, dänsliten, framtvingad ur någon 70-talsnewyorkfilm tillsammans med ett par överdimisionerade stora breda och tjockglasade glasögon och med en slags väst som påminde om en afghanmatta ihoprullad runt honom innanför en gul tunn kavaj och en stor lappad trasig väska som det stack ur en mängd ting från medan munnen rörde sig mitt i hans burriga länga gråa jultomtsskägg och munnen sa nått, mummlade nått, eller om den skrek nått, stod han bara där - mannen var en slags beatnick som av en mystisk anledning passerade vår 2000-talsdimenssion i ett slags fel i verkligheten. En felkörning, en historisk tidsmiss, som förde in honom till oss här vid Ringvägen och inte till Washington Square där han egentligen hörde hemma och skulle ha dykt upp för 27 år sen. Jag såg inte när han försvann, vilket han gjorde lika snabbt som han kom men i samma sekund passerade den coolaste dvärg jag någonsin sett övergångsstället i en obesvärad glidande gång bort mot Brännkyrkagatan i en långrock av senaste snitt och en fimp i mungipan ... det är märkligt ... i vanlighetens vanlighet tycks det oväntade alltid dyka upp ur intet ... på marken låg en fimp kvar som minne av kvinna som nu växt sig ut ur busskuren och in i en röd SL-buss som jag skymtade bakljusen av i korsningen mot Hornsgatan ...

... sång ... "$29.00", Tom Waits (clip one, clip 2)

Inga kommentarer: