söndag 5 september 2010

Källaren Aurora ett minne blott och solen försvann ...

Källaren Aurora i Gamla stan var en klassisk krog med ett historiskt namn. Nu är inte bara namnet raderat utan också den sol som hängde i början av Lilla Nygatan. På plats har det hamnat en ny skylt av något helt annat slag.

Den gamla skylten med morgonrodnaden.

Ändrad till.

Dagen innan denna upptäckt hade jag på min stadsvandring Krogrundan propagaret för att det vore trevligt om man tog fram lite gamla krogskyltar. "Det finns mängder av de gamla krogskyltarna, från äldre tider, med klassiska krognamn som man kunde hänga upp", fick jag ur mig. "Man kanske inte kan använda originalen men man kan väl kopiera dem". Allt för att minnas lite av vad som varit och att visa att vi i Stockholm värnar om vår historiska stadsdel nummer ett: Gamla stan. Istället står man nu här och ser att trenden går åt motsatt håll.

Det Petersénska huset vid Munkbron har också en av Gamla stans vackraste huggna portaler. Den lilla kultur som återstår i Sverige kan, tycker man, vara värd att bevara. Men här har vi åter ett exempel av flera hur illa det är med försiktigheten mot vårt kulturarv.


Jag har inget emot otalt med Monks. Men det vore fint med lite varsamhet ...

Notera den sol som tidigare fanns i hörnet till vänster om Petersénska huset.

1 kommentar:

josephzohn sa...

Trist med Aurora, men faktiskt! Ännu tristare med Monks skyltning. Det är nästan så att man längtar till NK:s Jul :)