lördag 23 oktober 2010

Fotohistoria i Paris & New York

Det är mycket man inte vet - men som man kan lära sig. Och då är Kunskapskanalen ett utmärkt forum - för lärandet. Fotografi har alltid lockat mig - och då gärna svartvitt. Då jag är obildad inom fotokonstens giganter och dess historia så har jag turen att finna på nya bildkonstnärer titt som tätt som jag sedan kan fortsätta leva livet med.

Sicken tur då att jag såg K-kanalen i kväll och programmet Fotografins pionjärer i New York och Paris (se programmet här - klart sevärt). En, nej två, gudomliga fotografer togs upp i programmet och dess kopplingar till varann. Eugène Atget och Berenice Abbot dokumenterade Paris respektive New York.

Eugène Atget, Paris 1910
Eugène Atget fotograferad av Berenice Abbot i hennes studio. När hon framkallat och skulle visa bilden hade hennes föregångare och läromästare precis avlidit.
Eugène Atget, Paris

Inga kommentarer: