söndag 26 juni 2011

"Björn Berg i Stockholm" på Stockholms Stadsmuseum

Jag vet ingen annan tecknare som med sin penna tecknar världen precis så som han ser ut. Björn Berg är den enda. Jag njöt idag när jag fick några minuter över efter min stadsvandring Söders Höjder och stannade till för att se hans bilder på Stadsmuseet.

Djurgårdsfärjan lägger till i kvällens stillhet.

För oss som läst Alf Henriksson och inte minst Emil i Lönneberga är Björn Bergs figurer väl kända. Att stå här och se hans stockholmsbilder är magiskt. Staden får mer liv och tidsandan som han levde i får en större vigör än med en fotografisk bild. Teckningarna verkligen andas den tid de kom till i. Trots att jag själv inte var med då, på den tiden, känner jag på något märkligt sätt dess doft och filosofi.

Slussen, inte ska man väl förstöra en sån visuell plats - vad hade Björn Berg sagt tro?

Ett mer alldagligt sällskap än dagens turistflockar på väg över Djurgårdsbron. Notera mannen med väskan som är lätt böjd av livets börda men ändå vid rätt gott mod.


Peter Frisk (bilderna är tagna på eget bevåg och ser ut därefter ...)

Inga kommentarer: