fredag 22 juli 2011

Artiklar och länkar om sorgebarnet Lindgården som nu rivs

Jag har skrivit en del om Lindgården på Djurgården som just håller på att rivas. Nu har jag hittat fler artiklar och länkar om Lindgårdens öde. (I skrivande stund hitta jag Staffan Rahms hemsida och där han har en bild av vad som händer just nu, idag (22/7 -11), när klocktornet lyfts ner. Se bilderna här.

Jag skrev tidigare att det bara fanns en bild att få tag i på ang. den byggnad som är tänkt att uppföras. Det finns fler och de kan man se här: ”Insyn Stockholm”. Där går att läsa om kommunstyrelsens utlåtande och vad de beslutat. Jag fann länken på den mycket stockholmsinformativa hemsidan Stockholm Skyline som har ett par intressanta artiklar i ämnet. Där skriver Matti Shevchenko Sandin uttömmande om "Lindgårdsdramat" (16/7 -11), dess bakgrund och vad som är tänkt att byggas på platsen. Han har även skrivit "Lindgården akt 3 -bevara?" (22/7 -11) på samma sida.

Av ren okunskap trodde jag att jag var den enda som klättrat in och fotograferat Lindgården precis innan rivningen. Detsamma har även Henrik Nerlund från Skönhetsrådet (som har en helt annan syn på byggnaden än jag) gjort, och de bilderna kan ses här: "Lindgården från insidan" (10/3 -11). Är man intresserad av mina finns de här: "Lindgården under rivning 10 juli 2011"

ABC hade reportaget "Lindgården rivs utan lov" (18/7 -11). I DN skrev Fredrik von Feilitzen att ”Lindgården är Stockholms värsta skandal” (14/7 -11) i Epsteins STHLM, DN:s nätupplaga, skrev Lars Epstein "Nu rivs restaurang Lindgården på Djurgården" (7/7 -11).

Östermalmsnytts nätupplaga finns ett forum med kommentarer "Är det rätt att riva Lindgården?", med för eller emot.

Här finner man det jag skrivit om Lindgården här på Stadsflanören.

Det finns fler artiklar om Lindgården och kan sökas på nätet. Nu tappa jag sugen när jag såg bilderna på klocktornet som togs ner ... rullgardin ner för Stockholm.

Inga kommentarer: