söndag 17 juli 2011

Endast för bostadsrättsförenings medlemmar

Var kommer dom ifrån? Hur tänker dom? Varthän?

Jag tog mig tid idag att studera Hammarby Sjöstad. Jag tänkte ge stadsdelen en chans. Försöka finna det positiva med det hela. Då cyklar jag förbi det här stället. Ett litet cykelställe i en gång under ett hus lite på sniskan - vid sidan om. Jag ställde mig och titta på det hela. Funderade. Jaha, först, hur många brukar då ställa sin hoj här som inte är med i föreningen och om någon nu gör det vad spelar det för roll? Dräller det av folk utifrån som har cykel med sig och just ska ställa den på Sjöpärlans Brf? Är det en slags samlingsplats för cykelfolk utifrån? Tyskar? Man ser det hela klart framför sig. Hur de samlas. Det är möte. Hur han, jag tror det är han, ställer sig upp och "nu får det vara nog!". För det måste ju varit någon som tagit initiativet till aktionen, till skylten och regeln. Hur gick det till? Kom han hem och, jag tror det är en han, det fanns ingen plats i cykelstället. Ställde han sig då och räknade cyklar? Hur fick ha reda på att det var en utomstående cykel? Gick han runt i huset och frågade? Kom alla ner och titta och sa "nej, den där cykeln känner jag inte till, det kan inte vara våran" "är det din Håkan" "" "vem fan är det då". Ja, så var det hela igång. Det måste ju ha hänt fler gånger att okända lutat sina hojar mot bostadsrättsförenings egendom? Det kan ju inte handlat om cykel. Upprepade företeelser med okända cyklar - utifrån. Södermalm? Johanneshov? Längre bort? Turister?

Nåja, han blev arg och det blev bostadsrättsmöte och han tyckte att det var avstörsta vikt att få igenom en regel och en skylt på platsen. Var skulle det hela annars sluta, förmodligen i fullkomlig anarki? Och så vill vi inte ha det här hos oss på Brf Sjöpärlan. Där drog han fram ofoget på brf-mötet bland de sina och fick med sig en majoritet och man beslutade att någon skulle ordna en skylt. Någon av husets invånare tar sin dyrbara brf-tid och tar sig till en skylttillverkare och efter en vecka är skylten i brf:s lilla lokal. Med all sannolikhet beställdes det också fram en kille att skruva upp skylten och se, där var den på plats och nu skulle det bli ordning.

Det är på något vis mycket ordning i Hammarby Sjöstad.

Var kommer dom ifrån. De där? Någon teori? Kan man inte bara ställa sin hoj lite här och lite där? Är det inte ett mobilt verktyg, cykeln, som förflyttar sig? En stad är en stad. Det bor en massa folk där vilket gör att man måste dela sin plats med andra ... men Hammarby Sjöstad är kanske något annat? Vad vet jag? Jag cykla därifrån. Där vill jag inte vara tänkte jag och åkte hem.

Inga kommentarer: