onsdag 30 maj 2012

En bok om Göteborg ...

För några år sedan när jag bodde en första sejour i Göteborg köpte jag en bok i ett antikvariat om staden.

Nu under min andra boendeperiod i staden, har jag börjat läsa den. Boken är en, ja, genren har inget egentligt namn (inte vad jag vet i alla fall) - en slags flanörbok kanske ..? Ett tema som idag är sällsynt men som en gång i tiden var vanligare än i dag. En författare, skribent, promenerar genom en stad som han kan utan och innan. Han berättar om högt och lågt och har allt som oftast en tecknare vid sin sida. Han beskriver kunnigt och ofta osentimentalt små skrymslen, människor och förändringar.

I Stockholm har vi Per Anders Fogeström som inte så sällan hade med tecknaren Slas. Ett annat radarpar var Torsten Ehrenmark och Björn Berg och min absoluta favorit Erik Asklund med tecknaren Charles Gl. Behrens. Där gick de runt och observerade, lade märke till, antecknade och skissade och fångade något. Tyvärr finner man sällan på böcker av dylik sort i vår nutid. Vad det beror på tänker jag inte fördjupa mig i. Att de inte finns är enligt min syn en brist och den bristen får vi tydligen leva med.

Boken "I Göteborg" (1978) är en sådan trevlig bok. En funderarebok med en tecknare som skissar och i det här fallet två skribenter. Författarna Magnus Hedlund och Claes Hylinger och tecknaren Lennart Aschenbrenner.

När jag väl satte i gång att läsa boken så dök ju herrarna upp i andra sammanhang. Plötsligt fanns det en recension av en ny bok av Magnus Hedlund. Claes Hylinger hade jag råkat på när jag slösökte lite på nätet om Proustsällskapet där han tydligen en gång varit ordförande (all heder till denne man). Tecknaren Aschenbrenner, som för mig var fullkomligt okänd, visade sig vara mer än tecknare då jag råkade bläddra i Olle Granths "Slutbok" från 1991 där jag läser om just konstnären, den skånske, Lennart Aschenbrenner (jämförd med Chardin av Granath). Alla dessa härliga kopplingar fick mig att låna en bok av Borges ... "Labyrinter" ...

P.S. När tid finnes, innan tiden är slut, ska jag leta upp Restaurant Gyllene Prag och jag hoppas vid min gud att den finns kvar ... (givetvis står det på dess hemsida att de "bygger om" ... min vanliga jävla otur ... och nu såg jag att det ligger i ett nytt hus - teckningen ovan är från ett äldre ... hm ...).
       

Inga kommentarer: